MIND

Vergelijken met anderen

Vergelijk jij jezelf regelmatig met anderen? Je bent niet de enige! Het merendeel van de mensen vergelijkt zichzelf regelmatig met een ander. Met name als je een chronische aandoening hebt, is het verleidelijk om jaloers toe te kijken hoe anderen wél tomeloze energie lijken te hebben. Of lichamelijke ongemakken hebben of uiterlijkheden waar jij alleen van kan dromen. Tegenwoordig is het heel makkelijk door sociale media om jezelf continue te vergelijken met anderen. Je bent immers 24/7 up to date van de hoogtepunten van het leven van de gezondere medemens en dat kan soms flink steken.

Toch kan je gelukkig zelf stappen ondernemen om jezelf niet constant te blijven vergelijken met andere mensen, met name met mensen die géén aandoening hebben. Hoe dat kan, lees je hieronder.

Zoek uit wat je triggers zijn

Ieder mens heeft unieke triggers die kunnen leiden tot vergelijkend gedrag. Ben jij bijvoorbeeld niet tevreden met je uiterlijk? Hoogst waarschijnlijk word je dan down wanneer jij jezelf vergelijk met perfecte influencers en modellen. Of misschien ben je onzeker over je werk? En vergelijk jij jezelf met die ene vriendin wiens werk carrière ongeschonden lijkt te zijn? Zoek uit waar jij onzeker van wordt en met welke persoonlijke eigenschappen jij ontevreden bent, die kunnen leiden tot vergelijkend gedrag.

Vermijd je triggers

Als je eenmaal weet wanneer jij de neiging hebt jezelf met anderen te vergelijken, zorg dan dat je bewust raakt van deze triggers. Ontvolg bijvoorbeeld mensen op social media door wie jij dikwijls gaat twijfelen aan jezelf. Of praat met die ene vriendin met haar glansrijke carrière even niet over haar werk. Ontlast jezelf voorlopig even van datgeen wat jou uitlokt om te gaan piekeren en vergelijken.

Bedenk je eigen ‘houvast’ woord

Op momenten dat jij jezelf betrapt met vergelijkingsgedrag, is het belangrijk om op dat moment jezelf uit je vergelijkende bui te halen. Dit kan doormiddel van het bedenken van een ‘houvast’ woord. Een ‘houvast’ woord is een woord dat weerspiegelt wat jij belangrijk vindt in het leven. Dit kan bijvoorbeeld ‘rust’ zijn of ‘ambitie’. Op het moment dat jij jezelf aan het vergelijken bent met een ander, kan je jezelf aanleren om dit woord hardop te zeggen. Hierdoor wordt je herinnert aan hetgeen wat jij belangrijk vindt in jouw leven. Hierdoor wordt het makkelijker om te werken aan jouw eigen doelstellingen in plaats van voortdurend jezelf te vergelijken met anderen, zonder resultaat. Ben jij bijvoorbeeld jezelf aan het vergelijken met anderen die boordevol energie lijken te zitten? Terwijl ji jij op sommige dagen amper uit bed kan komen? Spreek dan je houvast woord ‘rust’ uit, om jezelf eraan te herinneren dat het ondernemen van 101 activiteiten niet jouw doel is in je leven, maar juist het hebben van rust.

Focus op mogelijkheden

Jouw triggers zeggen ook iets over jezelf, namelijk hoe jij jezelf graag zou willen zien of wat jij graag zou willen bereiken. Stel jezelf voor dat die ene vriendin een eigen appartement heeft gekocht. In plaats van jaloers te worden, kan je ook hardop in jezelf zeggen: ‘wat fijn voor jou! Dit lukt mij misschien ook wel’. In plaats van jezelf vast te laten lopen door jezelf te vergelijken met de situatie van een ander, overtuig jij jezelf hiermee dat jij misschien ook wel je eigen appartement kan weten te bemachtigen.

Laat je weten of je iets hebt aan deze tips? Of wil je delen waarmee jij jezelf met anderen vergelijkt? Beterschap Gewenst hoort het graag van je in de comments!

Eén reactie

  • Rupsje

    Wat een handige tips weer. Bedankt Beterschap Gewenst!! In deze Corona tijden zijn de mensen die geen chronische aandoening hebben ook aan huis gekluisterd. Vele hiervan hoor je na een week al klagen dat ze er helemaal gek van worden. Iets wat chronisch zieken bijna elke dag ervaren. Misschien is dit wel een goed aanknopingspunt om het met een gezond persoon over te hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *