HEALTH

Tips & Tricks over prikkels

Meet Britt! Deze duizendpoot is 31 jaar oud en woont in Leiden. Ze is muzikaal, omschrijft zichzelf als introvert, wordt erg blij van fantasy series en houdt van dieren (honden in het bijzonder). Daarnaast is Britt de eigenaresse van praktijk Bright, waar ze jongeren en jongvolwassenen leert omgaan met prikkels.

‘’Ik houd mij met verschillende dingen bezig in het dagelijks leven, omdat ik hou van de afwisseling, uitdaging en vrijheid. Ik ben de eigenaresse van praktijk Bright (begeleiding bij omgaan met prikkels voor jongeren en jongvolwassenen). Daar heb ik ook een podcast over genaamd ‘De PrikkelPub’. Ik spreek daar elke keer met een ander persoon over een, voor hun, relevant onderwerp. Dat is vaak herkenbaar voor anderen: ze geven ook veel goeie tips en ik vind het enorm leerzaam om van hen te leren en mijn eigen expertise te delen. Het is zo’n belangrijk onderwerp dat bij zoveel mensen speelt. Onze maatschappij is zo prikkelrijk. Grenzen (durven) stellen is echt een kunst. Tevens geef ook massages, werk ik als muzikant (singer-songwriter) en tot slot freelance als communicatie medewerker. Ik doe een hoop verschillende dingen, maar ik geniet van elk onderdeel! Het liep een beetje uit de hand qua hoeveelheid uren, dus ik moest het even wat terugschroeven. Dat gaat nu gelukkig beter.”

Zelf heeft Britt een chronische aandoening. ‘’Ik heb ME/CVS en nog wat aandoeningen zoals slaap epilepsie. Hierdoor heb ik vooral een slecht immuunsysteem, maar als bijzaken minder energie, spier- en gewrichtspijnen en een slecht geheugen. Ik ben ziek geworden toen ik 17 jaar oud was en het is de eerste paar jaar heel heftig geweest. Ik lag het eerste jaar in vrijwel de gehele dag in bed en de jaren daarop sliep ik elke middag. Dat ziet er nu heel anders uit. Het gaat nu iets beter en heb ik meer balans gevonden, maar het blijft een constante zoektocht naar die balans. De ene dag gaat dit beter dan de andere.’’

Britt hanteert verschillende manieren om met haar aandoeningen en de bijwerkingen om te gaan. ‘’Praktisch gezien houd ik er rekening mee door voor mezelf werken, dat werkt voor mij. Ik kan mijn eigen tijd indelen, werk vooral van uit huis, ik kan rusten of een dag vrij nemen wanneer dit nodig is. Ik heb hierdoor ook geen schuldgevoel meer naar een werkgever of collega’s, zoals ik dat vroeger (in mijn functie als receptioniste) wel had. Ik plan mijn tijd dus ook heel bewust. Dat heb ik ooit geleerd bij ergotherapie en dat is zo blijven hangen. Niet meer zó strikt, maar wel bewust. Ik bekijk hoeveel energie bepaalde activiteiten mij kosten en plan dan rust daar om heen. Of activiteiten die minder energie kosten. Voor mij zijn dat vooral sociale activiteiten die veel prikkels geven. En fysiek zware activiteiten vermijd ik ook. Ik wandel wel iedere dag, eet gezond en kom ook genoeg mijn huis uit haha. Ik ken mijn grenzen en weet die (redelijk) goed aan te geven. Helaas kan dit niet altijd. Als ik ziek word, kan ik zo 2 weken uit de running zijn. Dat is lastig. Maar ik ben het inmiddels gewend. Het schuldgevoel naar anderen blijft nog altijd wat hangen, maar ik kan me er makkelijker aan over geven. Hoe meer je vecht, hoe langer het duurt. Het mentale stuk is dus deel 2 voor mij van ‘omgaan met mijn aandoening’. Accepteren, accepteren, accepteren. Dat lukt de ene dag beter dan de ander.

Britt heeft ook nog een aantal goede tips om te gaan met prikkels. ‘’Wat betreft prikkels heb ik zeker tips. Je bent er vaak gevoeliger voor als je een aandoening, ziekte, handicap of psychische gevoeligheid voor hebt. Het is denk ik, belangrijk dat je jezelf daarin serieus neemt. Er bewust van bent. Dat is al een hele grote stap. Voelen wanneer je emmer vol begint te lopen, in plaats van achteraf de rotzooi opruimen van de overprikkeling. Ik zie het lichaam vaak als een huis. Als je alle deuren en ramen open laat staan, komen er inbrekers. Achteraf thuis komen en alles aantreffen, is vreselijk naar. Maar je kunt ook gewoon je deuren en ramen dicht doen. Voor iedereen werkt dat weer anders. Daarom daag ik jongeren graag uit om te zoeken naar wat voor hen werkt. Mijn oplossing is niet de jouwe. Voor mij werkt meditatie enorm goed. Mijn aandacht in mijn voeten. En die vooral blijven voelen als je met je ogen open, buiten bent. Daar zit de uitdaging en de oefening. Dat moet je echt elke dag oefenen. Maar voor anderen is het vooral veel rusttijd. Of als ze zich irriteren aan geluiden, die geluiden koppelen aan een fijne herinnering. Ik denk dat je veel kunt doen met je aandacht en waar je die naar toe stuurt. Zoek naar wat voor jou werkt. Focus niet alleen maar op vermijden van prikkels of achteraf rusten. Er zijn echt betere oplossingen.’’

Tot slot wil Britt graag nog het volgende meegeven aan mensen met een chronische aandoening: ‘’Je bent ten eerste niet alleen. Er zijn heel veel mensen die je begrijpen. Zoek die mensen op. Je leven verandert doordat je ‘wat’ hebt, maar je krijgt daar zo veel mooie dingen voor terug. Zo veel meer bewuster leven, bijzondere mensen om je heen en dat is wel heel waardevol. Zoek naar de dingen die je (nog) wel kunt, want het is jouw leven! Niet dat van een ander. Echt, het belangrijkste advies dat ik wil geven is dat je niet luistert naar anderen met hun goedbedoelde adviezen. Alleen jij weet wat voor jou werkt. Wees eigenwijs! Toen ik dat ging doen, ging ik pas leven zoals dat echt bij mij past. ”

Wil je meer weten over Britt en haar praktijk? Bezoek haar website via www.praktijkbright.nl of je kan haar volgen op instagram @praktijkbright.

©Foto: Lianne Veldkamp fotografie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *