MIND

The social dilemma

Sinds ik mijn schermtijd bijhoud, schrik ik altijd enorm van de hoeveelheid tijd die ik op mijn telefoon spendeer. Daarbij mis ik het ouderwetse lummelen van vroeger. Als je je vroeger verveelde, pakte je er een tijdschrift bij of sprak je af met een vriendin. Nu pak je je telefoon erbij en voor je het weet bekijk je posts uit 2011 op op de pagina van het achternichtje van je ex-scharrel. Kortom, er gaat een hoop ‘loze’ tijd verloren aan je telefoon. Ook merk ik dat mijn ogen af en toe last krijgen van al die kleine schermpjes en ik vraag mij steeds meer af hoe ik mijn tijd anders had kunnen invullen.

The social dilemma documentaire

Maar stiekem kunnen wij eigenlijk niks doen aan onze telefoonverslaving, blijkt uit de Netflix documentaire The Social Dilemma. In 90 spraakmakende minuten komen ex-silicon valley techneuten en hotemetoten aan het woord. Allen hebben zij meegewerkt aan ’s werelds grootste sociale platforms, zoals Facebook, Instagram, Twitter of Pinterest. Tijdens hun carrière bij deze tech-giganten werd het hen steeds duidelijker dat er weinig rekening gehouden wordt met ethische kwesties rondom het gebruik van je telefoon en de bijbehorende apps. Zo zijn bijna alle platforms erop ingesteld (ook je mail!) dat je voortdurend ernaartoe wordt getrokken. Door middel van push notificaties wordt er constant om je aandacht gevraagd en het wordt voor ons steeds moeilijker om van onze telefoon af te blijven.

Ook komt er in de documentaire naar voren dat het aanbod wat wij voorbij zien komen aan nieuws en posts, steeds specifieker op ons zoekgedrag wordt gebaseerd. Iedereen heeft dus een unieke tijdlijn, bestaand uit content die past bij jouw zoekgedrag. Hierdoor leeft iedereen steeds meer in zijn of haar eigen bubbel. Je wordt minder blootgesteld aan andere meningen of nieuws, waardoor je de wereld steeds meer ‘op jouw manier’ gaat zien.

Maar hoe kan je ervoor zorgen dat je iets meer van de buitenwereld (letterlijk) meekrijgt? Hieronder enkele tips om je bewust te worden van je telefoongebruik en om minder ‘vatbaar’ te zijn voor eenrichtings-nieuws en content.

Stap 1- Houd je schermtijd bij

Toegegeven, het is niet leuk om met je eigen schermtijd geconfronteerd te worden. Toen ik erachter kwam hoeveel tijd ik spendeerde, schrok ik wellicht nog meer dan tijdens het moment dat ik hoorde dat er 2000 calorieën (!) in een kapsalon zaten. Maar het maakt je wel bewust van de tijd die je op je telefoon zit, en bewustwording is altijd de eerste stap toch?

Stap 2 – Zet je notificaties uit

De reden dat we dikwijls onze telefoon oppakken, is omdat onze aandacht naar een notificatie wordt getrokken. Of dit nu whatsapp is, een mail die binnenkomt of een notificatie op instagram: ze trekken continue je aandacht. Wanneer je je notificaties uitzet van enkele apps, kan dit al een heleboel tijd schelen. Nu alleen nog de neiging onderdrukken om niet steeds stiekem je telefoon te pakken en in de apps zelf te checken of je notificaties hebt, haha.

Stap 3 – Volg diverse mensen

Een tip die in de documentaire werd gegeven, was om ook eens mensen te volgen met wie je het eigenlijk niet eens bent of die je normaal niet zou volgen. Dit zorgt ervoor dat je uitgedaagd wordt om ook anders naar topics te kijken of alleen al om je te beseffen dat de wereld niet alleen bestaat uit like-minded people die jij op je feed voorbij ziet komen.

Stap 4 – Protect your eyes

Dat eeuwige gestaar naar onze telefoon, is niet altijd goed voor je ogen. Stel daarom een blue light filter in of schaf een bril aan met een blue light filter erin verwerkt. Je ogen worden hierdoor minder snel moe en je krijgt ook minder snel hoofdpijn.

Stap 5 – Verzin een nieuwe invulling van je tijd

Je hebt altijd tienduizend ideeën en plannen die je uit wilt voeren, maar je hebt er nooit de tijd voor. Herkenbaar? Waarschijnlijk heb je genoeg tijd over op een dag, maar vul je dit in met bijvoorbeeld telefoon gebruik. Als je na enige tijd inzicht heb gekregen in je schermtijd per dag, kan je met jezelf afspreken dat je hier een uur vanaf trekt en dat je dit uur elke dag gebruik voor iets wat je altijd al had willen oppakken. Vind je dit lastig? Stel dan een klok in, die aangeeft wanneer jij je maximale schermtijd hebt bereikt (jouw gemiddelde schermtijd min 1 uur dus).

En, ga jij proberen om minder op je telefoon te zitten? Of is het jou al gelukt om je telefoon wat vaker weg te leggen? Laat het weten in de comments hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *