MIND

NOT TO DO LIST

Vol goede moed begin je aan de takenlijst, maar je merkt na een tijdje dat je flink afgeleid bent. Je stuitte op oude foto waarop je nog in goede gezondheid was. Weemoedig denk je terug aan vroeger en hoe het voelde om gezond te zijn. En voor je het weet beland je in een giga-pieker-modus. Je wordt overvallen met grote vragen en angsten over je toekomst. Voor je het weet wordt je geteisterd met negatieve gedachten en ben je een paar uur verder. Je schuift je werk opzij: van die takenlijst komt toch niks meer en je laat je meeslepen in je negatieve bui. Hup, onder de wol en niks meer doen behalve je verdrietig voelen.

Het is natuurlijk gezond om je gevoelens toe te laten en ze niet tegen te houden. Maar het kan ook gebeuren dat jij extra vatbaar bent om je dagelijkse bezigheden en productiviteit negatief te laten beïnvloeden omdat je afgeleid wordt door je gedachten.

Het is volkomen normaal om een to do lijst te hebben. Zo houd je immers overzicht van je bezigheden en richt je je op de taken die jij wilt volbrengen. Er zijn tegenwoordig talloze mogelijkheden om je to do list structureel bij te houden, zoals fantastische planners (geloof mij, die wil je hebben). Maar als we zo’n fan zijn van het bijhouden van to do lijstjes, waarom houden we dan ook geen not-to-do lijstje bij? Een overzicht van de dingen waar jij je juist niét mee bezig wilt houden. Een lijstje dat je altijd er even bij kan pakken, om je er aan te herinneren waar je aandacht juist niet naar uit moet gaan.

Klinkt gek? Begrijpelijk. Maar juist door actief op te schrijven waar je niet mee bezig wilt zijn, raak je bewust van de dingen die jou kunnen afhouden van je takenlijst. En hierdoor wordt je productiever en ben je beter in staat om je te concentreren. Wanneer je merkt dat je concentratie even afdwaalt tijdens een van de taken, kan je je not-to-do lijstje erbij pakken om er even aan herinnerend worden waar jij niet mee bezig wilt zijn.

Om je een handje te helpen, vind je hieronder een not-to-do lijstje. Je kan hem dagelijks of wekelijks invullen. Zo krijg jij (hopelijk) meer aandacht voor de taken die je wilt volbrengen en lukt het je om jezelf minder af te leiden. Let’s do this!

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *